CLARION HOTEL SENSE, LULEÅ
Om projektet
Allt börjar med en enda fråga – i fallet med Clarion Hotel Sense tog den sig uttryck i vilken typ av högtalare vår teknikdesigner såg framför sig i resturangen… och slutande med 10.000 m2 inredning och teknik.
Det genomgående konceptuella temat för Clarion Hotel Sense är årstiderna och deras växlingar. Det iscensätts genom växlingar av ljus, ljud, bild och doft i hotellets offentliga zoner. Med hjälp av avancerad ljusdesign i kombination med spännande materialval skapas en teatralisk inramning i hotellet. Beroende av vilken årstid som eftersträvas ändras ljussättningen och miljöerna byter karaktär. Likt syskonen som gick genom klädskåpet och in i landet Narnia, ger Clarion Hotel Sense möjlighet att ta klivet in i en annan miljö. Utanför susar trafiken oavbrutet vidare och vinterkylan lägger sig. Innanför dörrarna har våren just anlänt och lobbyn badar i mjuka nyanser av vårljus.
I lobbyn möts gästen av en av hotellets mer avancerade belysningsinstallationer, 121 snöbollar i olika storlekar ringlar likt en vintergata, med start från taket på våning 4, ner genom lobbyns trapphus och vidare genom lobbyn. Varje armatur kan anta en egen färg ur ett oräkneligt spektrum av färger och gör det möjligt att måla upp såväl grönskimrande norrsken som gyllene sensommar. Även lobbyns kopparskimrande gardinlängder ljussätts med dolda RGB-armaturer och antar nya nyanser beroende av årstid. Ljussättningen skiftar gradvis från timme till timme, för att spegla årstidernas variation.
Interiören i Clarion Sense hämtar inspiration från regionens rötter inom gruvbrytning och metallhantering. Sten och stål är återkommande materialval och färgsättningen präglas av dämpade jordnära nyanser av sand, jord och bark samt inslag av snövitt, stålgrått, guld, koppar och brons. Som accenter finns cyklamen som är Norrbottens landskapsblomma åkerbär och petrol som norrskenet.
Målet har varit att skapa en kontinentalt avslappnad atmosfär där det norrländskt solida möter sofistikerad elegans och värme. Hotellet ska kännas välkomnande såväl för lokal som internationell publik.
Hotellets konferensvåning på plan 4 består av 15 konferens- och mötesrum i varierande storlek, från 8-295 personer sittande. Alla konferensrum är utrustade med konferensteknik av senaste modell, möjlig att styra via touchskärmar med lättnavigerade användargränssnitt.
På hotellets åttonde våningsplan finns den 400 kvm stora spaavdelningen som belönades med Silvermedalj i SpaAwards 2014. Här anpassas behandlingarna efter årstidsväxlingarna och kroppens skiftande behov beroende av årstid. I årstidsbastun kan årstiderna insupas genom växlingar av ljus och doft, och den som vågar kan ta in årstiderna med alla sinnen genom att prova en årstidsdusch, som skiftar från ljummet vårregn till isande vintervatten ackompanjerad med årstidsanpassad doft och ljudeffekter.
På nionde våningen breder hotellets restaurang och rooftopbar ut sig. Här möter det lokala det globala i svenskfödde New York-kocken Marcus Samuelssons konceptrestaurang Kitchen & Table.
Stor vikt har här lagts vid att skapa en ombonad och välkomnande atmosfär i inredningen liksom genom den ljusdesign som präglar de olika zonerna. Ljussättningen styrs via touchskärm – med några enkla justeringar justeras belysningen och rummet byter karaktär för att skapa rätt atmosfär.
Uppdrag
Clarion Hotel Sense, Luleå
Kund
PHG Franchise AB/Pite Havsbad Group AB
Nordic Choice Hotels
Utförande
10.000 m2 interiör design och teknisk installation fördelat på tio våningar hotel, spa, restaurang och personalutrymmen.